Mediation in arbeidsrechtelijke en zakelijke geschillen

Conflicten zijn er in alle vormen en maten, ook in een zakelijke setting. Omdat zakelijke conflicten vaak gelaagd zijn (doordat ze verder reiken dan alleen de personen die direct bij het conflict betrokken zijn), zijn dit vaak ingrijpende conflicten. Andere collega´s, vennoten, maar ook het thuisfront raken indirect betrokken bij het conflict, de emoties en de gevolgen daarvan. Zelfs de bedrijfsvoering kan enorm onder druk komen te staan. Conflicten ontstaan als de wederzijdse verwachtingen van partijen onduidelijk zijn en belangen over en weer niet worden uitgesproken. Dit leidt vervolgens op de lange termijn vaak tot een diepgeworteld conflict waarbij het partijen niet meer lukt om samen tot een oplossing te komen. Ze staan lijnrecht tegenover elkaar en constructieve gesprekken (laat staan oplossingen) lijken niet meer mogelijk.

Waar voorheen het "messen slijpen" en het opstarten van een gerechtelijke procedure de enige oplossing leek, kiest men steeds vaker voor mediation en met succes: in meer dan 90% van de gevallen slaagt mediation. Mediation is financieel voordeliger (en een stuk sneller) dan een kostbare gerechtelijke procedure die soms jaren in beslag kan nemen: De ervaring leert dat gemiddeld twee tot drie sessies nodig zijn om partijen tot een oplossing te laten komen.

Met wat voor soort geschillen kunt u bij mij terecht?

  • Conflicten tussen een werkgever (leidinggevende) en werknemer;
  • Conflicten tussen directe collega's of binnen een team;
  • Conflicten tussen aandeelhouders en/of vennoten;
  • Conflicten tussen handelspartners en/of zakelijke relaties.

Bent u op zoek naar een effectieve en professionele oplossing voor conflict?
Als MFN-registermediator help ik u om samen tot duurzame afspraken te komen, zodat een langdurige en kostbare juridische procedure kan worden voorkomen. Juist omdat ik over jarenlange ervaring beschik in zowel het bedrijfsleven, de advocatuur, maar ook als ondernemer, breng ik een gebalanceerde mix aan kennis en ervaring mee in het begeleiden van mediations. Mijn expertise leidt ertoe dat de afspraken die gemaakt worden ook "body" hebben en uitvoerbaar zijn. Mijn open houding, communicatieve vaardigheden en empathisch vermogen maken dat mensen zich vaak snel bij mij op hun gemakt voelen. En dat is belangrijk: want alleen als je je op je gemakt voelt, voel je je ook vrij om over je problemen te praten. Bij veel mensen bestaat het beeld dat mediatiors "wollig" zijn en "zweverig". Dat ben ik niet. Ik ben wel eerlijk, doortastend en pragmatisch en denk "out of the box", uiteraard met respect voor de autonomie van partijen en met begrip voor de persoonlijke en zakelijke belangen van de partijen die ik begeleid.

Als MfN-mediator word ik (in tegenstelling tot mediators die niet MfN-geregistreerd zijn) periodiek getoetst op kennis en kunde en moet ik voldoen aan kwaliteitseisen waar niet gecertificeerde mediators niet aan hoeven te voldoen.
Ik spreek vloeiend Engels en Frans. Indien u dat prettig vindt kunnen mediations derhalve ook in het Engels of in het Frans plaatsvinden.

Mijn werkwijze:
  • Ik vind het belangrijk dat alle deelnemers in de gelegenheid worden gesteld om mij kort te spreken. Ik noem dit een intakegesprek. Tijdens het intakegesprek, dat veelal telefonisch plaatsvindt, maken we kort kennis met elkaar en kunt u mij vertrouwelijk (de inhoud van het gesprek zal ik dus niet delen met de andere partij) vertellen wat uw visie op het probleem is.
  • Vervolgens vinden de daadwerkelijke mediation gesprekken plaats, meestal bij mij op kantoor, maar als dat liever op een andere (neutrale) locatie of online wilt, is dat uiteraard geen probleem. We bepalen samen hoeveel gesprekken hiervoor nodig zijn, maar vaak zijn twee tot drie sessies al voldoende.
  • Indien het lukt om tot afspraken te komen, worden deze vastgelegd in een vaststellingsovereenkomst.

Neemt u vooral contact met mij op
Wilt u uw conflict op een constructieve manier oplossen? Neem dan vooral contact met mij op. Ik licht de verschillende stappen in een mediation graag aan u toe zodat ik samen met u kan bijdragen aan een oplossing voor uw probleem.

Algemene voorwaarden   Disclaimer   Klachtenregeling   Privacyverklaring   Identificatieplicht